• Dino Zildzic

Gode råd til løb og walk i det kolde vejr

Opdateret: feb. 21

"Når solen står højt på himlen, det er varmt og lyst udenfor, er det nemt. Ja, faktisk rart at løbe eller gå en tur i parken, ved vandet eller ud ad landevejen. Lige nu hvor frosten bider og solen står lavt på himlen, er det knap så let at snøre skoene og komme afsted. Men en løbe- og gåtur i det kolde vejr, giver dig til gengæld en friskhed og en oplivende følelse, som du ikke får på et løbebånd i fitnesscenter"




Derfor vil jeg komme med nogle gode råd og tips, til dig som gerne vil ud i naturen og træne. Trods det kolde vejr.



Klæd dig godt på til din træning

Som udgangspunkt vil du fryse i starten af din tur, men du bør undgå for meget og tykt tøj, for du skal undgå at svede allerede fra starten af din tur. Det vil føles koldt, så snart den kolde vind rammer dig. Men bare rolig, du skal nok få varmen! Klæd dig på i lag, gerne 3 lag. Undgå at tage tøj på i bomuld! Bomuld vil suge sveden til sig, det vil være tungt, samt det bliver meget hurtigt rigtig koldt at være i. Inderst skal du have en løbeundertrøje, gerne med høj hals i funktionelt kunststof. Den vil sørge for, at få sveden væk fra kroppen og holde på varmen på samme tid. Over din undertrøje skal du tage du en let t-shirt på, det kunne f.eks. være polyesterstof. Undertrøjens funktion er, at absorbere sveden fra undertrøjen så den ikke forbliver våd på overkroppen. Dit yderste lag skal gerne være en jakke eller trøje med vindtæt front. Vinden gør dig kold og giver den største kulde, og derfor er det meget vigtigt at have noget på, som er vindtæt på kroppens front. Her er du garanteret ikke at fryse! På benene kan du iføre dig tights, også her med vindtæt membran på frontsiden, dette vil igen sikre dig mod den værste kulde fra vinden.




Noget af det vigtigste, er dit fodtøj!

"Det er SÅ vigtigt at du vælger de rigtige løbe/travesko! Men hvorfor egentlig?

"Vi skal så vidt muligt forsøge at undgå skader, i særdeleshed i ankler, knæ og ryg. Derfor er valget af løbesko vigtig. Et godt råd er, at få lavet en løbestilsanalyse i en sportsbutik, så du får den perfekte sko med hjem"

Med de rigtige sko, som passer til din gå/løbestil og dine fødder, skal du være opmærksom på, at vinteren kan få dine løbesko til at virke lidt hårdere end normalt, da mellemsålen stivner lidt i kulden. Dette betyder dog slet ikke, at du ikke kan træne eller løbe i dem. Så hvis du mærker at de er lidt hårdere end hvad du er vant til, så kan det være derfor og der er ingen grund til at gå ud og investere i nye sko. Det væsentligste for dig er, at de giver dig en god støtte, samt at der er god stødabsorbering i dem. Stødabsorberingen skåner dine led, når du løber. Hver gang du sætter din fod i jorden, presser du faktisk 3 gange din egen vægt ned i dine led, og derfor er det vigtigt at skoen kan absorbere denne ekstravægt og tage fra, så du ikke risikere at komme ud for dumme skader.

4 gode råd til løb/træning i koldt vejr:
  1. Klæd dig godt på - men ikke for meget tøj, da du vil få varmen når du begynder at bruge kroppen. Brug ALDRIG bomuldstøj, når du skal træne.

  2. Ha' det rigtige fodtøj på - sko med god støtte og stødabsobering er vigtig for dig, da du vil formindske skader.

  3. Husk at drikke godt med vand - selvom det er koldt og du ikke føler der er det samme behov for vand, så er det vigtigt for dig, at få drukket vand under eller kort efter dine aktiviteter.

  4. Husk at strække ud efter din træning eller løbetur - vigtigt at få strukket musklerne ud efter en træning. Så man undgå unødvendige skader.



Stræk altid ud efter træning!

"Husker du altid at strække ud når du har dyrket motion? Nej vel, det gør jeg heller ikke altid, men det er væsentligt for os at strække vores muskler og led ud efter en træning"

Dine muskler kan godt være ømme og stive efter en træning, da fibrene i vores muskler har været godt brugt. Derfor er det vigtigt at du strækker ud. Især dine lægge og din lysken er ekstra belastet når du løber/powerwalker. Gør det derfor til en vane at strække ud efter din tur. Brug blot 5 min på at strække ud, med særlig fokus på læg, lyske og lår.




Herunder er der en lille video, hvor du kan få et indblik i, hvilke muskler du skal strække ud efter din træning. https://www.youtube.com/watch?v=Eai9MwoUdLg


Er en løbeklub vejen frem for mig?

"Sommetider kan det være svært, at rejse sig fra den varme sofa og tage afsted i det kolde vejr - helt alene. Det kender jeg alt for godt fra mig selv!"

Og hvis du synes at det er svært at komme ud på en tur helt alene, så bare rolig, det er du ikke den eneste der synes.

Men hvis du går med et ønske om at komme ud og afsted, kunne det være værd at prøve en løbe-/gåklub, hvor du kan træner med andre og ligeledes få en masse socialt ud af det. Forskning viser nemlig, at størstedelen bliver motiveret af, at være sammen med andre i træningen. Jeg har også lettere ved at komme afsted, når der faktisk står nogle og venter på mig. Hos urbanRUN & POWERWALK kan du træne med andre gå- og løbeglade kvinder i Odense C og RIbe. Der er 4 hold i ugen og træningen byder på mange forskellige former for styrke og puls, alt det der skal til for at du får den helt rigtige sammensatte træning til din krop. Det særlige ved urbanRUN og POWERWALK er, at man både kan gå og løbe i træningen, og derfor selv bestemme tempo og intensitet. Så dit niveau og din fysiske kunnen er irrelevant. Alle kan være med. Hvis du synes at det kunne være noget for dig, så gå ind og læs mere på hjemmesiden www.urbanrun.dk og tilmeld dig en gratis prøvetræning. De tilbyder en sjov og anderledes træning, med fokus på det sociale.

0 visninger

© urbanrun 2018

CVR: 39424819

Kontakt:

Tel: 29 89 31 86

urbanrundk@gmail.com

Hjallesevej 101

5230 Odense M, Danmark

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon