5 gode råd til at finde den bedste løbeklub for dig

At være en del af en løbeklub, eller et løbefælleskab er fantastisk! Det indebærer god træning og sjove løbeoplevelser. Der findes løbeklubber i hele Danmark, så der er med sikkerhed også en i en by i nærheden af dig.

Løbeklubber findes overalt i Danmark, men der er meget stor forskel på hvordan løbeklubberne laver deres træning. Vi ser ofte hvordan mange store og små løbeklubber som ikke tilgodeser nybegyndere, og hvor nybegyndere bliver rendt fra eller ikke taget godt nok imod. Det resulterer ofte i at du som nybegynder i en løbeklub, ikke kommer tilbage på grund af en dårlig førsteoplevelse. Og sådan skal det jo netop ikke være, nu hvor du gerne vil i gang.
 

Så her får du 5 råd til, hvordan du vælger den bedste løbeklub for dig

IMG_6541_edited.jpg

1: Hvad er din motivation for at starte i en løbeklub?
 

Du skal først og fremmest finde frem til hvorfor du gerne vil være med i en løbeklub. Dernæst skal du tage udgangspunkt i din erfaring - Har du erfaring med løb, har du løbet før eller er du helt ny og gerne vil i gang med at løbe? Der kan være forskellige grunde til at du gerne vil starte i en løbeklub, og det er vigtigt at du finder frem til hvad der er motivationen bag og tager udgangspunkt i det og intet andet.

 

Nedenfor er der opridset forskellige grunde til at starte i en løbeklub:

  1. Jeg ønsker at starte i en løbeklub pga. et sundhedsfokus, hvor jeg med løb kan være mere aktiv og derved øge min sundhed. Måske har du været igennem et sygdomsforløb eller et vægttab og nu ønsker du at din livsstil skal ændres gennem løb.
     

  2. Jeg ønsker at starte i en løbeklub for at bygge mere erfaring ovenpå min nuværende løbeform og løbe på tid eller få mange kilometer i benene. Du skal måske opnå en løbeform til et kommende løbeevent?
     

  3. Jeg ønsker at starte i en løbeklub fordi jeg savner det sociale på mine løbeture. Jeg vil gerne være sammen med andre i træningen, fordi det så er lettere at komme afsted og sjovere at træne.
     

  4. Jeg ønsker at starte i en løbeklub fordi jeg gerne vil lære at løbe. Jeg er nybegynder og løb har aldrig rigtig sagt mig noget, men nu vil jeg gerne i gang hos nogen som kan lære mig det.
     

  5. Jeg vil gerne starte i en løbeklub fordi jeg førhen har løbet meget, men det gør jeg ikke længere. Derfor vil jeg gerne i gang i en løbeklub som kan være med til at motivere mig til at komme afsted og blive en bedre løber.

Kan du se dig selv i en eller flere af ovenstående eksempler?

IMG_0758_edited.jpg

Måske kan du genkende én af ovenstående, eller måske er din motivation drevet af et miks.
Det er altafgørende at du selv ved hvad din motivation er for at starte i en løbeklub, ellers vil du med garanti vælge den forkerte løbeklub og få en dårlig oplevelse med din start. Hvis du er ny eller har taget en længere pause og gerne vil i gang med at løbe, eller du gerne vil være med i en løbeklub for at være social i naturen, så skal du IKKE vælge den løbeklub som løber lange distancer (over 6 km), fordi du med garanti vil opleve at du ikke kan følge med og i værste fald stopper din krop dig, og du ender med skader. Her kan du risikere at opleve at blive sat af, og det er der ikke meget socialt ved. Ligeledes er det svært at være social og løbe sammen på længere distancer, fordi vi alle er forskellige og har hvert sit udgangspunkt.

Top 3 løbeklubber i Danmark

1: urbanRUN&WALK Et kvindeligt trænings- og løbefælleskab, hvor de kombinerer løb med kropsvægttræning. Her kan alle deltage uanset deres træningserfaring.

2: Bevæg dig for livet - som har runners-værter i flere store og små byer i Danmark, der er helt sikkert også en i din by. 

3: Dansk atletik - har også flere løbeklubber i Danmark, her er der dog lidt

mere fokus på hastighed frem for at få alle deltagere med.

2: Kend dit eget udgangspunkt

Vi har det med at overvurdere vores evner og vores fysiske formåen. "Jeg kan da sagtens løbe til ned forenden ad vejen, eller, jeg kan sagtens løbe 3 km, for det gjorde jeg som ung". Og bum! Så forsøger du og finder ret hurtigt ud af at du er i mega dårlig form! Stop lige der! Det er da klart at du ikke er i form til at løbe når du ikke har dyrket det eller øvet dig på det, det kan også være at du har holdt en længere pause, så er du altså ikke i den form som du var engang.

Og det er der intet 'dårligt' ved! Det skal du huske!

Du skal se dig selv i øjnene, og vurdere: Hvad er min erfaring med løb og hvordan er min konditionsform på nuværende tidspunkt? 

Det er meget forskelligt fra person til person, og det er utrolig vigtigt at lære at acceptere sit udgangspunkt, for ellers får man en rigtig kedelig start.
Du finder dit udgangspunkt ved at prøve dig frem. Du kan også måle det helt præcis, men det nemmeste er, at tage løbeskoende på og så tage afsted på en løbe- eller gåtur eller en tur med en blanding af både gang og løb. Det er helt okay at gå, så kan du tids nok blande løb og gang og senere komme op og løbe på hele turen, hvis din erfaring eller dit udgangspunkt ikke er så stort.
Det er netop sådan man starter, og du kan sagtens tilmelde dig en løbeklub, selvom du ikke løber kontinuerligt på hele din løbetur. Her er det igen virkelig vigtigt at du vælger en løbeklub, som har fokus at omfavne det udgangspunkt du er på, lige nu.

3: Brug tid på at undersøge hvad løbeklubberne tilbyder i din by.


Start med at søge på 'løbeklub i din by” eks. Løbeklub Odense, Løbeklub København, eller Løbeklub Middelfart, så kommer der et hav af muligheder. Det er svært at finde rundt i dem alle sammen, men brug lidt tid på at undersøge hvilke, som går op i de samme værdier som dig, heraf din motivation for at skulle igang. Det kan f.eks. være at du søger en løbeklub for nybegyndere, så sørg for at de ikke kun går op i at løbe langt og hurtigt, men at de på deres hjemmeside formidler at alle kan deltage, og at man bliver taget godt imod, uanset træningserfaring. Det kan også være at du har meget erfaring med løb og blot ønsker at finde et fællesskab. Hvis dette er tilfældet, er det vigtigt at den løbeklub du kigger nærmere på, går meget op at rekrutterer nye medlemmer. Hvis ikke det er tilfældet, så er det vores erfaring, at det ofte er lukket gruppe af nogle gode venner, hvor det er rigtig svært at blive en del af.
Tip: Tag din veninder med, så er du ikke alene, og så kan I sammen lure på om det er noget for jer.

Derfor er det virkeligt vigtigt at løbeklubben på hjemmesiden giver udtryk for, at de gerne vil have nye medlemmer, og at alle er velkommen til at træne med i deres løbefællesskab.
Derfor skal du u
ndersøg feltet af løbeklubber grundigt, om du kommer fra Odense, Middelfart, Aarhus, Aalborg, Haderslev eller Slagelse, så er der for det meste flere løbeklubber nær dig.

Vælg en løbeklub, som tydeligt fortæller samme vision, som dine egne løbemål (din motivation)

IMG_3730_edited_edited_edited.jpg

4: Find en løbeklub, som laver variation i deres træningen

Løbeklubber som koster penge, har ofte mange flere muligheder for stor variation i deres løbetræning. Dette skyldes at løbeinstruktørerne er lønnet, og derfor er de ofte også bedre uddannet. Det giver instruktørerne bedre forudsætninger for at lave en varieret og gennemført træning. En varieret træning er meget vigtigt for at holde motivationen oppe, og det gælder for alle, uanset om man er erfaren eller nybegynder i løb. Vi kender det alle sammen, det sværeste er at få skoende på, og komme ud af døren, men når først du er igang, så er det, det hele værd. Her oplever størstedelen af alle løbere, at en varieret træning gør det nemmere at få skoende på. 
 

For nybegyndere: Det er vores anbefaling at du vælger at starte i en løbeklub der har fokus på intervaltræning, makkertræning og kortere distancer, hvor I er sammen i træningen og deraf får træningen et større socialt fokus. Her har du mulighed for at tage det mere med ro, og mærke efter på kroppen om du skal lunte, løbe eller indimellem gå. Hvis du gerne vil i gang med at løbe er det vigtigt at du opbygger kroppen til den store belastning det giver, at løbe. Det er hårdt for kroppen, og er en af de helt store syndere i forhold til led og belastningsskader. Hvis du er nybegynder i løb skal du starte i en løbeklub, hvor du også har mulighed for at gå. Gang og powerwalk er en rigtig god måde at træne kroppen op til den belastning den får, når du løber. Her kan du stille og roligt sætte mere tempo på og veksle mellem løb og gang.

For erfarne løbere: Hvis du er en erfaren løber og ønsker at forbedre din tid eller få flere kilometer i benene kan du med fordel kigge efter en løbeklub som træner distancer og intervaller. Men du skal ikke sætte næsen op efter at du kan være social på din løbetur. På mange distancehold er der fokus på træningen, mens den står på, og så er det sociale før eller efter en løbetur. Du kan med fordel undersøge eller afprøve om der også trænes intervaller i den løbeklub du udser dig, for hvis du ønsker at forbedre din tid eller få flere km i benene er det ikke nok kun at løbe lange distancer. Du skal udfordrer din krop noget mere, både styrkemæssigt og konditionsmæssigt. Her er intervaltræning ideelt, fordi det presser din krop længere ud og belaster dine led, muskler og lunger. Men start i det små. Her er bakker og trapper fantastiske. Tag fx 8-12 ture op og ned, og du vil kunne mærke det i hele kroppen, også dagene efter. Det er sådan du bliver stærkere.

Gruppe Workout

5:  Er du egentlig sikker på, at en løbeklub er det rigtig for dig?

Det kan lyde paradoksalt, at vi ovenfor har redegjort for hvordan du kommer igang i en løbeklub uanset om du er nybegynder eller erfaren indenfor løb, og nu sætter dig tilbage til dit udgangspunkt igen, ved at stille dig dette spørgsmål.

Men hvis du ønsker at starte i en løbeklub, fordi du gerne vil øge din sundhed og være mere aktiv i din hverdag, eller hvis du ønsker at være mere social igennem et træningsfællesskab, så skal du vurdere om en løbeklub egentlig er det rigtige valg for dig? Der findes et hav af muligheder for at være aktiv i Danmark og rigtig mange tilbud er fantastiske med dette fokus, og er meget mere skånsomt for din krop. Måske er det et helt andet sted du skal starte? Til boldspil, dans, vandring, svømning mm. 

DOG kan det også være at du allerede har prøvet forskellige tilbud, og nu har fundet frem til, at du gerne vil starte i en løbeklub. Hvis du er drevet af ovenstående motivation så er det enormt vigtigt, at du vælger en løbeklub som har fokus på motiverende, social og sjov træning og hvor du selv kan bestemme dit eget tempo. Du skal ikke vælge en løbeklub hvor du skal løbe et bestemt løbe-pace for at følge med (løbe-pace betyder; den tid du bruger på at løbe 1 km. Fx: 6 min/km). Det er væsentligt at den løbeklub du vælger giver dig mulighed for at træne udfra dit eget niveau og kunnen og har fokus på alt det omkringliggende ved løb og træning. Så som makkertræning, lege, brugen af naturen, intervaltræning og styrketræning med egen kropsvægt. 

Det er det væsentligste at du vælger at deltage i en løbeklub eller et træningsfælleskab, som laver træning ud fra dit niveau, og ikke ud fra alle andres niveau, hvis ikke det er tilfældet, så er det meget sjældent at det bliver en god oplevelse. Du kan blandt andet læse mere her, om hvordan urbanRUN&WALK laver træning, hvor alle kan deltage uanset træningserfaring og konditionsniveau.

 

Læs også Hvordan du powerwalker rigtigt
Læs også hvordan du kan gå dig sundere

IMG_1409.PNG