Gå dig sund ..

Opdateret: jan. 27

Med blot en enkelt gåtur om dagen, kan du ændre din krops sundhedstal enormt! Gå fra risikozone for livstilsygdomme til, en øget kondition og mental forbedring, ved blot at integrere flere gåture i dine hverdage.

Gåturen er naturlig medicin for kroppen. Denne medicin er med til at reducerer stress og andre kroniske sygdomme, som forhøjet blodtryk, forhøjet kolesterol, prædiabetes mm.. Gåturen i det fri giver din krop og dit sind et frirum fra hverdagens mange pligter og gøremål, og istedet indtages de fantastiske indtryk, som naturen giver. Størstedelen af os kender til det, at gå en tur i rask tempo i naturen og efterfølgende mærke den store energi det giver vores krop og sind.

MEN hvorfor gør vi det så ikke mere?

... Det handler om vane!


I Sundhedsmagasinet på DR viser Peter Qvortrup hvordan en gåtur, en gang om dagen i tre måneder, giver tre kvinder en fornyet sundere krop.


Ønsker du en sundere krop, så gå dagligt, som disse kvinder i Odense gør i urbanPOWERWALK.

1 gåtur hver dag i 3 måneder og din krop vil elske dig for det!


En rask gåtur dagligt har kun fordele viser DR's Sundhedsmagasinet i afsnittet "Gå din egen vej".

Se her hvilke:

  • Mindsker risikoen for type 2 diabetes

  • Tab af fedtmængde

  • Forbedret kondital

  • Sænker mængden af dårligt kolesterol

  • Behandler og forebygger angst og stress

Alle tre kvinder i undersøgelsen fra Sundhedsmagasinet gjorde utrolige fremskrid, blot ved at gå en gang om dagen i tre måneder. I undersøgelsen blev kvinderne målt på forskellige kropslige parametre. De tre kvinder øgede deres kondital i gennemsnit med 22% på blot tre måneder, hvilket er en markant forbedring.


To af kvinderne reducerede deres fedtmasse med op til 8 kg kropsfedt på blot 3 måneder.

En af kvinderne havde tegn på prædiabetes. Efter 3 måneders gåtur var disse symtomer forsvundet.

Risikoen for prædiabetes stiger med alderen, og øges markant ved overvægt. Som prædiabetikere bliver kroppens evne til at optage sukker til musklerne svækket, og til sidst kan denne funktion forsvinde helt. Her overgår man til at være diabetiker og skal modtage medicin restens af livet. Få 3 tips til hvordan, du starter med at gå, længere nede i artiklen .


"En gåtur kan da ikke kaldes for motion. Der skal mere til?!"

En gåtur, er ikke blot en gåtur! Der er ingen tvivl om at det altid er sundt for kroppen af komme ud i den friske luft og i den grønne natur, men for at få det ekstra med, så skal du øge tempoet. Du skal have pulsen til at stige, så kroppen arbejder mere end den plejer. Det er ikke nødvendigt med et pulsur, for at se om din puls stiger. Prøv at gå en tur og mærk efter hvordan din krop har det under og efter en gåtur. Hvordan føler det? Skriv gerne under dette indlæg hvordan du har det efter en gåtur - vi vil elske at høre det fra dig!

Gå hellere i naturen, end i den indre by

Der er store fordele ved at bevæge sig i naturen frem for i byen. Dette skyldes, at naturen har mange fordele der er understøttet af mange undersøgelser. Peter Qvortrup fra "Lægens Bord", fortæller i DR dokumentaren ”Gå din egen vej” at en gruppe hollandske forskere har påvist at naturen har en positiv indvirkning på følgende sygdomme:

  • Angst

  • Depression

  • Diabetes

  • Migræne

  • Hjertekar sygdomme

  • Astma

  • Stress

Tving dig selv igang


Du skal tvinge dig selv afsted. Både krop og sind er ikke vant til gå mere, og du vil opleve de første mange gange at sofaen trækker. Her skal du være standhaftig og tvinge dig selv af sted. For når du først har vænnet dig til gåturene, så bliver du afhængig!


Gå en tur i skoven – og øg dit tempo! Skoven giver dig, med dens goder, som masser af lys, grønne omgivelser, frisk luft og en fantastisk ro i hverdagens travlhed. Modsat en almindelige stille og rolig gåtur, så skal du berige kroppen med en højere puls. Hvilket får dit hjerte, muskler og organer til at samarbejde, blive mere robuste og give dig en bedre form. Mentalt vil du mærke at du, over tid, får mere overskud i din hverdag.


Din krop vil elske dig for det - det lover vi dig! Din krop er netop designet til at blive brugt og aktiveret, så hvorfor ikke give den muligheden for det?


De 3 gode råd til, hvordan du starter med at gå


  1. Start stille og roligt ud: Kroppen skal vænne sig til at være mere aktiv. Start med 2-3 gåture pr. uge. Du kan øge antallet efter 3-4 uger.

  2. Dit tempo: Tæl dine skridt. Du skal gerne op og gå 100 skridt i minuttet, før det giver noget. Du lærer lynhurtigt en takt.

  3. Gør det til en forpligtet vane: Få en veninde til at gå med dig eller meld dig ind i en walk/powerwalk-klub. Det er meget lettere at få snøret skoene og komme afsted, hvis du gør det sammen med andre. Eller hvis der står nogen og venter på dig.


Hvis du gradvist ønsker at udfordre dig selv mere, så kan du integrere bakker og trapper på din tur. Du kan også sætte tempoet yderligere op, eller øge distance for din gåtur.


Prøv ovenstående 3 råd, og vi LOVER dig, at du vil kunne mærke en forskel.

*Tip: Har du svært ved selv at komme afsted så prøv en time med urbanRUN & POWERWALK. Her er der plads til dig som walker. Tempoet er nemlig helt op til dig! Læs mere på www.urbanrun.dk


Giv din krop motion

Hvis du giver din krop motion, vil den takke dig på sigt! Der skal faktisk ikke investeres meget, før du kan mærke det! Men husk, at du skal starte et sted, og du skal IKKE sammenligne dig med andre, for vi er forskellige allesammen.


Følg med på vores blogs og få endnu mere inspiration til hvordan du kommer igang, samt hvorfor det er godt for dig at deltage i et walk-fællesskab. Ønsker du at få opdatering om næste blog indlæg, så følg med her.


Vi vil meget gerne høre fra dig.

Fortæl os nedenfor, hvad gåture giver dig. For måske du kan inspirere andre til at komme igang! :-)

273 visninger

© urbanrun 2018

CVR: 39424819

Kontakt:

Tel: 28 51 15 05

urbanrundk@gmail.com

Hjallesevej 101

5230 Odense M, Danmark

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon