top of page

Løbetøj til koldt vejr

Nedenfor får du de bedste tips og anbefalinger til, hvordan du holder varmen på dine gå- og løbeture i vinterkulden.

 

Når temperaturen begynder at falde, er det vigtigt, at du tager de fornødne forholdsregler for at undgå at fryse, når du er ude og løbe. Her er nogle tips til, hvordan du kan holde dig varm på din næste gå- eller løbetur.

 

Når temperaturen falder og det bliver koldere og koldere, kan det være svært at holde motivationen oppe til at fortsætte med at dyrke motion udendørs. Men det er faktisk enormt sundt for både krop og sjæl at være ude i naturen, også i kulden, selvom det måske ikke altid føles sådan. Med den rigtige påklædning vil du ikke opleve at det kan ubehageligt at være ude, selv på rigtig kolde dag. Med de rigtige lag tøj på, kan du sagtens nyde naturen og blive rigtig glad for det!

 

Nedenfor finder du en liste over ting, som jeg vil anbefale dig at du skal have på, for at undgå at fryse, når du er ude i kulden på din løbe- eller powerwalk-tur.

Her bliver du klogere på

  • 3-lags princippet

  • Thights med fór eller 2 par tights

  • Hue, eller pandebånd til dig med langt eller tykt hår.

  • Handsker eller luffer

  • En refleksvest i de mørke timer

Inderst skal du have en sports-bh på. Bliv klogere på hvordan du finder den helt rigtige sports-BH lige her. Dernæst er det vigtigt at du iføre dig et lag uld - enten en undertrøje, en t-shirt eller en langærmet. De fås i mange forskellige prisklasser og kvaliteter. Nedenfor har jeg linket til hvor du kan købe en. Ovenpå uldtrøjen skal du have en langærmet trøje på - gerne med rullekrave, så der ikke kommer vind ind og du kan lukke til omkring din hals. Det kan blive ubehageligt koldt både at få kold luft direkte ind på halsen og ned i halsen når du trækker vejret. Er du god til at få varmen når du bevæger dig, kan du med fordel vælge en tyndere langærmet trøje. Og hvis du modsat har svært ved at få varmen, skal du vælge en tykkere. Så nedenfor hvilke jeg vil anbefale dig.

Til sidst skal du have en let jakke eller dunjakke på. Her er det igen vigtigt at du tænker tilbage på de gange du har været ude og gå eller løbe. Har du haft let ved at få varmen? Eller skal der meget til? Hvis du fryser eller er nervøs for at fryse, så vil jeg anbefale dig at du tager en let dunjakke på. Denne kan du også tage af undervejs og snøre omkring livet. Men med en dunjakke er du sikker på ikke at komme til at fryse på din tur. Nedenfor har jeg anbefalet 2 slags dunjakker. Her kan det være en stor fordel at ligge lidt ekstra penge for en jakke af en god 

kvalitet som tilmed er mere slidstærk, da den skal kunne holde til, at du bevæger dig rundt i alt slags vejr, samt kan svede i den. Du vil hurtigt opleve at du også kan bruge din dunjakke til mange andre udendørs aktiviteter.

 

Pas dog på ikke at du ikke iføre dig for mange tykke trøjer eller lag, da du også kan risikere at svede for meget og derfor blive våd. Dette kan også gøre dig kold hvis du er ude på en længere tur. Det kan betale sig at tage et par gå- eller løbeture med lidt tempo, inden du går ud og skifter hele garderoben. Det er nemlig meget individuelt hvordan og hvor hurtige vi er til at producere varme når vi er aktive.

 

Hvis du er god til at producere varme, skal du blot iføre dig en vind- og vandafvisende jakke, som tager den værste kulde og vind når du er ude. Her kan du med fordel vælge en jakke som har et ekstra lag omkring maven og ryggen, så du forbliver varm omkring din core.

 

Det er altså vigtigt, at du tager hensyn til vejret og temperaturen, når du skal ud ad døren på din næste gå- eller løbetur. 3-lagsprincippet kan være altafgørende for den gode oplevelse.

bottom of page